Social Entrepreneurial Intention: An Empirical Study in Vietnam
- Social entrepreneurship is a form of entrepreneurship that marries a social mission to a competitive value proposition. Notably, social entrepreneurship fosters a more equitable society by addressing social issues and trying to achieve an ongoing sustainable impact through a social mission rather than purely profit maximization. The topic of social entrepreneurship has appealed considerably to many different streams of research. The focus on understanding how and why entrepreneurs think and act is a significant justification for future research. Nevertheless, the theoretical examination of this phenomenon is in its infancy. Social entrepreneurship research is still largely phenomenon-driven. Specifically, Social Entrepreneurial Intention is in an early stage and lacks quantitative research. Therefore, this thesis proposes to address this need. The thesis’ objectives are twofold: (1) develop a formation model for Social Entrepreneurial Intentions in general and (2) test the model by conducting an empirical study. Based on these objectives, the two research questions guiding the thesis are (1) what factors influence the intention of a person to become a social entrepreneur and (2) what relationships exist among these factors.
In order to answer these two research questions, this thesis uses purposeful research design, which is a combination of literature review and empirical study. The literature review is based on a comprehensive range of books, articles, and research papers published in leading academic journals and conference proceedings in different disciplines such as entrepreneurship, social entrepreneurship, entrepreneurship education, management, social psychology, and social economics. The empirical study is conducted via a survey of 600 last-year students from four universities in three regions in Vietnam: Hanoi, Da Nang, and Ho Chi Minh. The data are analyzed with SPSS-AMOS version 24, using screening data, scale development, exploratory factor analysis, and confirmation factor analysis. The thesis ascertains that Entrepreneurship Experience/Extra-curricular Activity, Role Model, Social Entrepreneurial Self-Efficacy, and Social Entrepreneurial Outcome Expectation directly and positively affect the intention of the Vietnamese students to be social entrepreneurs. Entrepreneurship Education also influences the Social Entrepreneurial Intention, but not directly, otherwise indirectly via Social Entrepreneurial Self-Efficacy and Social Entrepreneurial Outcome Expectation. Similarly, Perceived Support has no direct relationship to Social Entrepreneurial Intention; however, it shows an indirect link via the mediator ‘Social Entrepreneurial Outcome Expectation’. Furthermore, the dissertation brings new insights to the social entrepreneurship literature and provides important implications for practice. Limitations and future directions are also provided in the thesis.
- Social Entrepreneurship ist eine Form des Unternehmertums, die einen sozialen Auftrag mit einem wettbewerbsfähigen Leistungsversprechen verbindet. Insbesondere fördert Social Entrepreneurship eine gerechtere Gesellschaft, indem es soziale Fragen anspricht und versucht, eine nachhaltige Wirkung durch eine soziale Mission und nicht durch reine Gewinnmaximierung zu erzielen. Das Thema Social Entrepreneurship hat sich auf viele verschiedene Forschungsrichtungen ausgeweitet. Der Fokus darauf, zu verstehen, wie und warum Unternehmer denken und handeln, bleibt eine wichtige Rechtfertigung für die zukünftige Forschung. Dennoch steckt die theoretische Auseinandersetzung mit diesem Phänomen noch in den Kinderschuhen. Sociale Entrepreneurship-Forschung ist nach wie vor weitgehend Phänomen getrieben. Insbesondere die Forschung zur sozialunternehmerischen Absicht befindet sich in einem frühen Stadium und es fehlt an quantitativer Forschung. Daher wird in dieser Arbeit vorgeschlagen, diese Notwendigkeit zu adressieren. Damit verfolgt die Dissertation zwei Ziele: (1) ein Modell für soziale unternehmerische Intentionen im Allgemeinen zu entwickeln und (2) das Modell durch eine empirische Studie zu testen. Auf der Grundlage dieser Ziele, sind die beiden leitenden Forschungsfragen: (1) Welche Faktoren beeinflussen die Absicht einer Person ein Social Entrepreneur zu werden? (2) Welche Beziehungen bestehen zwischen diesen Faktoren?
Um diese beiden Forschungsfragen zu beantworten, erscheint ein Forschungsdesign zielführend, das eine Kombination aus Literaturrecherche und empirischer Studie darstellt. Die Literaturrecherche basiert auf einem umfassenden Angebot an Büchern, Artikeln und Forschungsarbeiten, die in führenden akademischen Zeitschriften und Konferenzberichten in verschiedenen Disziplinen wie Entrepreneurship, Social Entrepreneurship Education, Management, Sozialpsychologie und Sozialökonomie veröffentlicht wurden. Die empirische Studie umfasst eine Befragung von 600 Studierenden im letzten Studienjahr an vier Universitäten in drei Regionen Vietnams: Hanoi, Da Nang und Ho Chi Minh. Die Daten werden mit SPSS-AMOS Version 24 unter Verwendung von Screening-Daten, Maßstabsentwicklung, explorativer und konfirmativer Faktorenanalyse analysiert. Die Dissertation findet heraus, dass Entrepreneurship Experience/Extra-curricular Activity, Role Model, Social Entrepreneurial Self-Efficacy und Social Entrepreneurial Outcome Expectation sich direkt und positiv auf die Absicht der vietnamesischen Studierenden auswirken, Social Entrepreneurs zu sein. Entrepreneurship Education beeinflusst auch die Social Entrepreneurial Intention, aber nicht direkt, sondern indirekt über Social Entrepreneurial Self-Efficacy und Social Entrepreneurial Outcome Expectation. Ebenso hat Perceived Support keinen direkten Bezug zu Social Entrepreneurial Intention, zeigt aber eine indirekte Verbindung über den Mediator Social Entrepreneurial Outcome Expectation. Darüber hinaus bringt die Dissertation neue Einblicke in die Social Entrepreneurship-Literatur und liefert wichtige Implikationen für die Praxis. Einschränkungen und zukünftige Richtungen sind auch in der Dissertation enthalten.